Sander de Regt - scenarioschrijver
Sander de Regt - scenarioschrijver voor film en televisie

Het Mysterie van de Onzichtbare Film



Ruim viereneenhalf miljoen euro. Zoveel hebben de zes Telefilms bij elkaar gekost die afgelopen februari om half vier 's middags op Z@pp - het kinderkanaal van de NPO - vertoond werden tegen legendarisch lage kijkcijfers.

Leuke films, mooie films, potentieel prijswinnende films. Niemand heeft ze gezien. Het probleem, ze waren onzichtbaar: In de weken ervoor waren op de website van de NPO geen trailers te vinden en ook niet op het Youtube-kanaal van Z@pp zelf.

Uit niets bleek dat de NPO wilde dat kinderen (en hun ouders) deze films ook echt zagen. Helaas is de situatie in de bioscoop voor de Nederlandse film de laatste tijd niet heel anders.

Het komt steeds vaker voor dat ik op mijn - toch behoorlijk filmgeörienteerde - Twitterfeed, berichten zie in de trant van 'Oh, ik wist niet eens dat die al draaide.' Of nog erger 'Nog nooit van gehoord van die film'.

Deels kan dat te maken hebben met de doorlooptijd. Filmmakers worstelen vaak jarenlang om hun film gemaakt te krijgen, maar als die 'go' er eenmaal is, dan moet de film zo snel mogelijk in de bioscoop. Ze hebben niet de tijd die grote Amerikaanse films vaak wel hebben om eerst een teaser, daarna een eerste trailer en dan nog een tweede of derde trailer uit te brengen om awareness voor een film te creëren.

Maar zelfs áls je die trailers wel hebt, hoe krijg je ze dan bij potentiële publiek? Op Facebook kun je doelgerichte advertenties plaatsen in de meest absurde categorieën. Maar hoewel je kunt targetten op vage bekenden van vrienden van Hongaarse expats die fan zijn van de Snorkels en in het Swahili vertaalde Stephen King boeken, je kunt niet mikken op 'mensen die mijn film willen zien'.

Als Google en Facebook dáár nu eens mee kwamen, kregen ze van mij een duimpje omhoog.

Wat het ook moeilijk maakt is dat YouTube en Facebook vraag-gestuurde diensten zijn: je moet zelf zoeken wat je wil kijken en wat ze je aanbieden is weer gebaseerd op wat je eerder hebt gezocht. Het ultieme on-demand kijken. Maar als je het niet kent, kun je het ook niet demanden.

Daar zit je dan als enthousiaste social media marketeer. Terug naar af, ga niet langs Start, u ontvangt geen Gouden Film!