Sander de Regt - scenarioschrijver
Sander de Regt - scenarioschrijver voor film en televisie


Nederlandse Waar



Waar zijn de bezoekers voor de Nederlandse film? Nee, echt. Waar zijn ze? Want één ding is zeker: de laatste maanden zijn ze niet in de bioscoop. Door de regen aan Gouden Films die over het Nederlandse filmlandschap neerdaalde in 2013, vroegens sommigen zich af of de Nederlandse film niet tè populair was. Nou, die tijd is voorbij. In de eerste helft van 2015 hebben maar zeven films de status van Gouden Film behaald, waarvan sommige met de hakken over de sloot.

Dat films als

Meet Me in Venice

en

Prins

geen grote publiekstrekkers zouden worden, dat is niet onverwacht. Dat zijn kleine films, die ook klein worden uitgebracht. Maar

Code M, Apenstreken

en

SpangaS in Actie

blijven bij de jeugd- en familiefilms achter bij wat ik verwacht en gehoopt had. Ook de lage bezoekerscijfers van

De Surprise

zijn een verrassing. En waar de Gouden Film voor

Ventoux

ondanks de honderdduizenden wielrenfans die Nederland rijk is, een col van de buitencategorie is gebleken, is

De Masters

zelfs niet eens uit de startblokken gekomen.

Waar kan het aan liggen? Het is 2015. Er is geen wereldkampioenschap of Europees kampioenschap voetbal om de schuld te geven. Er worden ook geen olympische spelen gehouden. In mei heeft het nog gevroren, dus aan een vroege zomer ligt het ook niet.

Jurassic World

en

Minions

trekken volle zalen, dus het is niet dat mensen niet naar de film willen... het lijkt erop dat ze niet naar Nederlandse films willen.

Tijd voor actie dus! Misschien net als op komkommers en tomaten stickers plakken op posters van Nederlandse films:

'Kijkt Nederlandsche Waar, Dan Helpen Wij Elkaar'

.  Oké. Dat is een belachelijk plan. Want dè Nederlandse film bestaat niet, net zo min als hèt Nederlands publiek.

De tijd dat mensen uit principe Nederlandse films meden is voorbij, maar ik moet de eerste persoon nog ontmoeten die er speciaal voor naar de bioscoop gaat.

We zullen er zelf voor moeten zorgen dat de mensen weer terugkomen. Hoe? Geen idee. Ik ben scenarioschrijver, geen marketingman. Laten we dus vooral doorgaan met het maken van allerlei verschillende soorten films. Efficiënt geproduceerd, goed geregisseerd, sterk gespeeld, mooi gefilmd, strak gemonteerd  en scenario's gevuld met mooie dialogen.

If you build it, they will come.