Sander de Regt - scenarioschrijver
Sander de Regt - scenarioschrijver voor film en televisie


De Fris Wordt Duur Betaald



De CEO van de Engelse tak van Lionsgate, Zygi Kamasa, kwam een tijd terug met een opzienbarend plan. Hij vond dat bioscoopeigenaren voor lokale producties voortaan maar goedkopere kaartjes moesten gaan verkopen. Hij stelde dat het onzinnig is om hetzelfde te betalen voor een Amerikaanse blockbuster die wel 250 miljoen dollar kan kosten en een Engelse film die misschien maar 4 miljoen gekost heeft. Hij vond dat logisch omdat volgens hem in de meeste sectoren de verkoopprijs van een product gerelateerd is aan de productiekosten.

Wauw. Wat een plan! Briljant gewoon.Maar waarom zouden we daar ophouden? Waarom dan niet meteen ook de cola en de popcorn verkopen voor bedragen die gerelateerd zijn aan hun productie- (of inkoopkosten?) Of kost het soms echt drie keer zoveel om een krat cola bij de bioscoop naar binnen te dragen in plaats van bij de supermarkt om de hoek?

Als je er niet te lang over nadenkt klinkt het nog best logisch, wat meneer Kamasa zegt. Het is alleen niet waar: de link tussen kostprijs en verkoopprijs is er eigenlijk maar heel zelden.
Een iPhone 6 wordt voor een paar cent per uur in elkaar gezet door hardwerkende Chinezen.
Er zit voor minder dan 200 dollar aan onderdelen in, maar toch wordt hij voor 650 dollar verkocht.
En denkt hij echt dat inktjet-printers zo goedkoop konden zijn als de inkt niet idioot duur was?

Het moet juist andersom: een hamburger bij McDonald's is ook goedkoper dan bij een viersterrenrestaurant. Een blockbuster kan juist goedkoper zijn doordàt er meer mensen naar toe willen. Economy of scale. En die arthousefilm die moet juist dúúrder, net als ballet of de opera.
Zodat de mensen weten dat ze betalen voor kwaliteit.

Het kan mensen niet schelen wat iets echt kost, zolang ze maar het gevoel hebben dat ze waar krijgen voor hun geld. Dàt is de echte verhouding tussen kostprijs en verkoopprijs.

Het is de verantwoordelijkheid van de makers om films te maken voor een prijs dat ze uit de kosten kunnen komen, niet die van de exploitanten. Want of het nu om een blockbuster gaat of om een lokale arthousefilm, het product dat de bioscoop je verkoopt is niet de film, maar een avondje uit. En dat mag best wat kosten.