Sander de Regt - scenarioschrijver voor film en televisie
HFN 98 - Het Titeldilemma HFN 101 - Binnenkort in dit theater HFN 104 - Sequelitis
Binnenkort in dit theater

21 november 1998. Na een eeuwigheid downloaden via mijn 56K6 inbel-verbinding
was het dan eindelijk zover. Zenuwachtig drukte ik op afspelen. Het 20th Century
Fox-logo verscheen. Daarna in groen: Lucasfilm Ltd. Die eerste tonen van die
overbekende Star Wars muziek. Die onbekende vormen die uit de mist naar voren
kwamen. 'Every saga has a beginning' Kippenvel. Iedere keer weer. En toen zag ik
de film...

De film waar ik zestien jaar naar uit had gekeken. Waar ik speciaal voor naar
Londen was gereisd om hem in juni te zien inplaats van in september in Nederland
(dit was lang voor day and date releaseschema's) . De film waar ik op n dag
twee keer naar toe zou gaan. En de film waar ik die dag twee keer bij in slaap zou
vallen. Ouch.

De trailer voor The Phantom Menace was fantastisch. De film? Duidelijk minder.
Maar de trailer had gedaan wat ie moest doen: hij had me naar de bioscoop
gelokt. Ervoor gezorgd dat ik een kaartje gekocht had, dat ik in de zaal met
ingehouden adem zat te wachten tot de lichten uitgingen en ik getransporteerd zou
worden naar 'A galaxy, far, far away...' Op dat moment was zijn taak volbracht.
Hoewel ik moet toegeven dat ik ook was gegaan als de trailer voor de nieuwe Star
Wars-film had bestaan uit een filmpje van drie minuten van George Lucas op het
toilet.  Het blijft Star Wars tenslotte. Maar dit terzijde...

Wat ik eigenlijk bedoelde is: ik ben gek op trailers.  En dan vooral op goede
trailers.  Wat eigenlijk vreemd is, want laten we eerlijk zijn.  Een trailer is niets
anders dan reclame. En wanneer was nou de laatste keer dat je na het zien van
een STER-blok dacht: "Yes. Ik kan niet wachten tot ik twee pakken toiletpapier voor
de prijs van n kan gaan kopen?"

Een trailer is dan ook anders dan een gewone commercial. Natuurlijk wil een
trailer ons iets verkopen: de film. Maar dat is niet alles. Een filmtrailer is een
belofte. Een belofte dat de film ons voor twee uur mee zal nemen naar een andere
wereld, met geweldige acteurs die spannende avonturen beleven op plekken waar
we zelf niet snel zullen komen.

Maar de allerbelangrijkste eigenschap van een trailer is dat hij duidelijk moet zijn.
Zodat ik een idee heb waar de film over gaat n - nog belangrijker - dat ik aan
mijn vrienden, kennissen, Facebookvrienden en Twittervolgers kan vertellen waar
de film over gaat.  Dat is alles. Meer heb ik niet nodig.

Daarom baal ik ook van trailers die de hele film - en vooral het einde - weggeven.
Ik weet nog dat ik jaren geleden bij 'Do not disturb' in de zaal zat en me
realiseerde dat de film nog niet afgelopen kn zijn, dat er nog een twist in het
verhaal moest komen, omdat ik dat geweldige beeld uit de trailer, dat van een
ontsporende tram die vonken spuitend door de Amsterdamse straten schoof, nog
niet gezien had. Wat het klapstuk van de film had moeten zijn, werd zo een item
op mijn checklist. 

X-men: First Class deed het laatst ook weer. Een paar extreem herkenbare shots
uit de finale waren al weggeven in de trailer. Dat Magneto die onderzeeboot uit het
water ging tillen wist ik dus al. Check. En bij Inception was ik teleurgesteld dat het
omvouwen van de Parijse straten zo ongeveer het hoogtepunt was van die
sequentie in plaats van het begin. Ondanks dat het er geweldig uitzag, dacht ik
even met Doe Maar: 'is dit alles?'

En als extra tip voor de Nederlandse trailermakers: dat we hier in tegenstelling tot
in Amerika wl sex mogen laten zien in onze trailers houdt niet dat het ook met. 
Stop er dus mee. Mensen komen naar de bioscoop voor een hilarische, spannende,
romantische, spectaculaire, treurige of meeslepende film. Niet om de borsten van
Carice, Halina, Sylvia of Anna te zien. Daarvoor hebben ze het internet al.

Ik snap het wel: Je moet de mensen er van overtuigen dat ze hun zuurverdiende
geld aan jouw film moeten uitgeven. Maar kan het niet ets minder? Ik wil graag
dat er nog iets te raden overblijft voor in de bioscoop. Zodat ik me nog kan laten
verrassen door dat leukste cadeau in het donker.
^ terug ^